Jaký je v praxi Canon 300 mm L f/2.8 IS II USM?
Když mi bylo nabídnuto otestovat druhou verzi objektivu Canon 300 mm L f/2.8 IS II USM měl jsem velikou radost. Jako dlouholetého konzervativního uživatele první verze objektivu Canon 70-200 mm L f/2.8 USM mě zajímalo, jaký dopad má na celkovou kvalitu fakt pevného skla i více jak deset let technologického postupu. Objektiv jsem testoval na technologicky relativně mladé plnoformátové zrcadlovce Canon 6D, která není tak úplně primárně určena na tento objektiv, kterému vy výrazně více slušel například Canon 1Dx.
Po převzetí jsem byl mile překvapen, jak je objektiv dodáván v atraktivním vypolstrovaném trezorovitém kufříku a již od prvního pohledu je jasné, že je to nádherný kus skla určen na profesionální použití každým coulem.
Přestože objektiv působí ohromným dojmem, není problém s ním fotografovat celý den bez monopodu či stativu, tedy alespoň pro středně fyzicky zdatného muže. Celková hmotnost tělo + objektiv například při kombinaci s tělem 6D je pouhých 3.2kg. Mechanické zpracování výborné, sluneční clona skladná, odolnost proti dešti absolutní.
Vysoká světelnost objektivu má nejenom jasný pozitivní dopad na hloubku ostrosti, ale také na jas v hledáčku, což jsem v praxi několikrát opravdu ocenil. Hledáček je jasný a umožňuje vcelku snadno v případě nutnosti ostřit také manuálně.
Kvalita výstupu při použití na fullframovém těle je exkluzivní. Málokdy jsem sáhnul po vyšší cloně, než je 5.6, protože právě při plně otevřené cloně objektiv dokazuje své mimořádné kvality. Hrátky s hloubkou ostrosti jsou často tím, čím se rádi například sportovní fotografové na špičkové úrovni na svých fotografiích liší od ostatních fotografů. Není absolutně žádný problém zachytit odletující kousky trávy či odrážející se kapky vody, které jsem díky hloubce ostrosti umocněné.
Co se ostření týče, je tento teleobjektiv také precizní. Ostří svižně a přesně. Jediný problém, na který jsem při používání narazil (může být způsobený také souhrou těla Canon 6D s objektivem), je problém při přímém přeostřování z dlouhé vzdálenosti na extrémně krátkou bez mezikroku na ostrou hranu někde "uprostřed" požadovaného rozsahu. Problémem může být také ostření v zónách. Objektiv mám přepínač pro limity ostření v rozmezí 2 - 6 metrů, 6 - nekonečno a plné rozmezí. Právě v plném rozmezí má někdy objektiv malé výpadky při průběžném ostření pakliže se objekt nachází v zóně 2 - 6 metrů. Proto je lepší přepnou přepínač na tuto hodnotu.
S objektivem jsem strávil asi 4 dny a umím si velmi dobře představit, že by se stal mým oblíbeným sklem na fotografování wildlife a sportovních reportáží všeho druhu. Proto bych ho dle svého nejlepšího vědomí a svědomí doporučil každému, kdo to s fotografováním sportu, zvířátek, koncertů myslí na profesionální úrovni opravdu vážně. Naopak, pokud nás koncového uživatele tlačí v kapse každá koruna a chce si pouze vyzkoušet, zda-li by u něj nějaký teleobjektiv našel své místo, doporučil bych spíše objektiv 70-200 L IS II USM mm na těle s menším snímačem APS-C - například nové 7D II, kde se na dlouhém konci dostáváme v přepočtu na 320 mm se stejnou světelností f/2.8. Popřípadě při použití na těle fullframe bych doporučil druhou verzi teleobjektivu Canon 100-400mm f/4.5 - 5.6 L IS II USM, která za rozumných světelných podmínek podává velmi zajímavé výsledky přibližně za polovinu ceny testovaného Canon 300 mm L f/2.8 IS II USM Canonu.
Za zapůjčení objektivu k testování děkuji společnosti Canon Česká Republika.